Skip to content
The logo of the Russian state-controlled media outlet Izvestiya on the outside of the newspaper's editorial building in Moscow, on June 3, 2005. (Yuri Tutov/AFP via Getty Images)
This audio is created with AI assistance

Support independent journalism in Ukraine. Join us in this fight.

Become a member Support us just once

The EU Council approved a ban on June 24 on access within the bloc to four key Russian state-run or controlled media outlets. The measure will go into effect the following day.  

The four outlets are Rossiyskaya Gazeta, Voice of Europe, RIA Novosti, and Izvestiya.

Czechia's government announced in March that it uncovered a Moscow-financed propaganda network linked to Ukrainian oligarch Viktor Medvedchuk, which used Voice of Europe to spread disinformation.

Rossiyskaya Gazeta and RIA Novosti are both Russian state-owned outlets, and Izvestiya is state-controlled.

The EU previously banned other Russian propaganda outlets, such as RT and Sputnik.

After the initial plans to block the four additional outlets were announced in May, Russian Foreign Ministry spokesperson Maria Zakharova threatened that there would be countermeasures impacting Western media operating in Russia.

"If these measures are taken against the Russian media, Russian journalists, then, despite the fact that Western correspondents will not want to, they will also have to feel our retaliatory measures," Zakharova said at the time.

"If just one Russian media outlet is subjected to unjustified restrictions, then it will ricochet off their colleagues here in Russia, I mean, Western journalists."

Zakharova repeated her threats after the ban was announced, saying that Russia had prepared an unspecified response.

Russia has taken extensive measures to crack down on independent media.

The Kremlin passed a bill in May to expand the purview of its media bans to include foreign state-funded organizations, such as media outlets like the BBC or Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL).

The Committee to Protect Journalists (CPJ) also estimated that Russia currently has imprisoned at least 22 journalists. Two of those detained, Evan Gershkovich and Alsu Kurmasheva, have U.S. citizenship.

Media: EU ambassadors agree on ‘broadcast ban’ of key Russian propaganda outlets
The move would reportedly impact Rossiyskaya Gazeta, Voice of Europe, RIA Novosti, and Izvestiya, said RFE/RL Europe Editor Rikard Jozwiak.

News Feed

Ukraine Daily
News from Ukraine in your inbox
Ukraine news
Please, enter correct email address
MORE NEWS

Editors' Picks

Enter your email to subscribe
Please, enter correct email address
Subscribe
* indicates required
* indicates required
Subscribe
* indicates required
* indicates required
Subscribe
* indicates required

Subscribe

* indicates required
Subscribe
* indicates required

Subscribe

* indicates required
Subscribe
* indicates required

Subscribe

* indicates required
Successfuly subscribed
Thank you for signing up for this newsletter. We’ve sent you a confirmation email.